25Nov

Recenzia Eldritcha: Hrozné vedomosti

H.P. Lovecraft raz napísal: „Myslím si, že najmilosrdnejšia vec na svete je neschopnosť ľudskej mysle dať do súladu celý svoj obsah. Žijeme na pokojnom ostrove nevedomosti uprostred čiernych morí nekonečna a nebolo to myslené tak, mal by cestovať ďaleko." Hľadanie vedomostí a porozumenia je opakujúcou sa témou v Lovecraftovom Cthulhu Mythos. Je to tiež quest plný temnoty, nebezpečenstva a šialenstva. Eldritch, od Minor Key Games, pribíja tento koncept štvorčekom na hlavu v tvare chobotnice.

In Eldritch, hráte nemenovanú prispôsobiteľnú postavu, ktorá sa prebudí v obrovskej opustenej knižnici. Tri knihy sú zobrazené výraznejšie ako ostatné a každá z týchto troch vyžaruje mágiu. Technicky s týmito knihami nemusíte nijako interagovať. Mohli ste si užiť knižnicu a žiť šťastný život. Viete to, ale zároveň to nechcete vedieť prečo sú tieto tri knihy špeciálne? Jedno malé nakuknutie určite nemohlo uškodiť. Otvorte knihu a prenesiete sa do jej sveta. Tam sa pri hľadaní východu budete plížiť, šprintovať a predierať sa náhodne vygenerovanými kobkami plnými ohavných hrôz. Budete lovení. Zomrieš. Všetko len preto, že si

mal vedieť.

Napriek tomu EldritchRozhodne retro vzhľad, je to menej podobné Minecraft a čo sa týka pohybu hráčov, takmer presne ako Dehonestované. Môžete šprintovať, prikrčiť sa, nakláňať sa, skákať a posúvať sa po úrovni, a ak ste tak naklonení, môžete celý zážitok považovať za stealth hru z pohľadu prvej osoby s vynikajúcou mobilitou hráča.

Je za tým rohom kultista? Vnímajte svoje okolie, študujte ho a využite vo svoj prospech. Prikrčte sa za neďaleký stĺp a potom sa okolo neho nakloňte, aby ste videli, kde je. Keď je v dosahu, vezmite ho von so zbraňou alebo zostaňte ticho a plížte sa okolo, kým sa nebudete môcť vyšplhať na rímsu a byť mimo nebezpečia. Často som sa pristihol, že som šprintoval preč od nebezpečenstva, potom som skĺzol za roh, aby som stratil svojich prenasledovateľov. Eldritchov maslový plynulý pohyb to umožňuje.

Svety sú vykresľované blokmi s nízkym rozlíšením a medzi začiatkom kobky a jej východom je často veľa poschodí. Našťastie, zatiaľ čo poschodia sú často obývané rôznymi príšerami, nájdete tu aj množstvo predmetov a zbraní. Kamene, dýky, revolvery, drôty a dynamit môžete použiť proti svojim nepriateľom, ale naraz môžete nosiť iba dve zbrane, takže vyberajte múdro. Osobne som často išiel s revolverom na poškodenie na diaľku a dýkou pre prípad, že by sa moji nepriatelia dostali príliš blízko kvôli pohodliu.

Sú tu aj magické schopnosti, s ktorými sa môžete popasovať, ktoré získate nájdením starovekých svätýň. Tieto svätyne sú oveľa vzácnejšie ako roztrúsené zbrane, ale ich hľadanie stojí za námahu. Možno získate maskovaciu silu, ktorá vám umožní preplížiť sa okolo nepriateľov neviditeľne. Alebo môžete získať silu, ktorá vám umožní zmeniť nepriateľov na priateľov. Alebo sa možno naučíte oživovať sami seba a účinne podvádzať smrť.

Existuje široká škála schopností, s ktorými môžete objavovať a experimentovať, a zakaždým, keď hráte, je pravdepodobné, že nájdete novú, ktorú ste ešte nevyskúšali. Je neuveriteľne uspokojujúce začať hru Eldritch, hádžte povestnou kockou, zistite, aké schopnosti získate, a potom sa vyzvite, či dokážete vstúpiť do žalára. Dávajte pozor na svoj inventár, pretože používanie vašich schopností stojí staré kamene nazývané „artefakty“.

Podobne ako zbrane a liečivé predmety, aj artefakty sú v dungeonoch porozhadzované náhodne. Každá sila vyžaduje iné množstvo artefaktov na použitie, pričom silnejšie schopnosti stoja viac. Artefakty sa dajú použiť aj ako platidlo, čo sa vám bude hodiť, ak objavíte tajný obchod, ktorý vedie elegantný jašterica v buřince. Sami sa musíte rozhodnúť, ktoré použitie zdobených kameňov je najlepšie.

Použitie blokov s nízkym rozlíšením spôsobuje, že mnohé oblasti vyzerajú viac-menej rovnako, a keď vám na krk dýchajú príšery, dodáva to pocit paniky bez smeru. Viac ako raz som behal z miestnosti do miestnosti s niekoľkými jaštericami v prenasledovaní, ich hladné syčanie vždy znelo, akoby mali pravdu za mnou a viac ako raz som bežal v kruhoch ako divé zviera, ktoré zúfalo hľadalo niečo, čokoľvek, čo by mi umožnilo preč.

Spanikáril som, pretože Eldritch, rovnako ako svet Cthulhu Mythos, je neuveriteľne smrtiaci a na ukončenie vášho dobrodružstva často stačí jeden alebo dva švihy nepriateľov. Aj keď sa vám podarí zničiť nepriateľa, vyplienenie jeho mŕtvoly spôsobí, že sa znovu objaví niekde inde v úrovni.

Nedávne recenzie

• Call of Duty: Ghosts
  • WWE 2K14
  • Batman: Arkham Origins
  • Batman: Arkham Origins Blackgate
  • Assassin's Creed 4
  • Battlefield 4
  • Phoenix Wright: Dvojité osudy
  • Wii Party U
  • Modrá usadlosť
  • Stanleyho podobenstvo
Vzniká tak zaujímavé riziko vs. systém odmeňovania. Možno vám chýbajú zásoby, ale musíte sa rozhodnúť, či vám hazard s možným pokladom stojí za riziko, že sa monštrum, ktoré ste práve zabili, vráti. To je tiež v súlade s lovecraftovskou témou poznania, ktoré prináša viac škody ako úžitku, pretože nebudete vedieť, čo na nich nepriateľ má, kým sa ho nepokúsite vziať. Ak sa cítite obzvlášť masochisticky, je tu tiež režim New Game+, ktorý hru ešte viac sťaží tým, že vám poskytne menej zbraní a nepriateľov urobí agresívnejšími a smrteľnejšími.

Tak či onak, keď zomriete, stratíte svoj pokrok – väčšinou. Položky, ktoré ste nazbierali, ako sú guľky, zbrane a vylepšenia zdravia, sa stratia, ale knihy, ktoré ste odomkli, zostanú. Pri prvom hraní budete musieť knihy odomknúť v určitom poradí, ale keď sa otvoria, môžete s nimi zaobchádzať v ľubovoľnom poradí. Artefakty môžu byť tiež uložené na použitie v neskorších hrách, za predpokladu, že sa dostanete k truhle pred svojím zánikom.

Bez ohľadu na to, s akými schopnosťami, zbraňami alebo výstrojom skončíte, Eldritch vás vyzýva, aby ste sa naučili jeho systémy. Rozloženie úrovní si nemôžete zapamätať, takže budete musieť starostlivo zvážiť svoje okolie, to, čoho ste schopní, a ako môžete svoje schopnosti správne využiť. Musíš byť šikovný. Musíte pochopiť. Musíte hľadať vedomosti na ihrisku čarodejníctva a revolverových pištolí, ktoré je plné kultistov a hviezd.

Táto recenzia je založená na stiahnutí zo služby Steam Eldritch, ktorú poskytuje Minor Key Games.

Skóre recenzií Joystiqu je založené na škále toho, či daná hra stojí za váš čas – päť hviezdičiek je definitívne „áno“ a jedna hviezdička je definitívne „nie“. Viac informácií nájdete tu podľa našich pokynov na hodnotenie.